"Mademoiselle" n'existe plus.

Vet ni förresten, en ny bestämmelse har gjort att man inte ska tilltala varandra med "mademoiselle" (=miss) i Frankrike längre. Nu är det bara madame (=mrs) eller monsieur (=mr) som gäller. Skittråkigt! Det är ju ett gulligt ord. Eller det är ju inte så att du åker på dödsstraff om du säger det, men det anses oartigt nu, såvida man inte tilltalar småflickor som är uppenbart yngre än en själv.
Vad står näst på tur? En "hen"-revolution i Sverige? Äh, folk bryr sig för mycket om språkliga detaljer. Till saken hör att jag verkligen gillar ordet "mademoiselle", mycket för att det påminner om svenskans "mamsell" (eller vadå "svenskans" förresten, är det NÅN som någonsin använder den benämningen?). Det är ett av mina "fin-ord", som jag tycker mycket om.


En av mina favoritböcker som barn. Om en stol som gör allt för att skada sin ägarinna. Ja, ni fattar ju - grym bok, gjorde mig inte alls mentalt rubbad.

/A

Kommentarer
Postat av: Inga-Lill Ljungberg

Denna söta bok läste vi många gånger - även jag hade stor behållning av den - så fina teckningar med många detaljer. Tack söta bibliotikarien på Fyllinge Bibliotek som tog hem så många bra o roliga böcker - vi var ju stammisar där när ni var små... Puss o ha det fortsatt bra

2012-03-07 @ 22:25:56
Postat av: sofia

Åh den boken! Är det hon som gjort den där med dörren in till stället med karusellerna o han den sorgsna kungen med (kommer inte ihåg va den heter)?

o nattbarn med va? ädelsten är väl inte så fint ord. finare med regn, eller lycka. Några ord som är fula är iaf purpur, marmelad och yoghurt. Alla uttalas extremt fult om man tänker efter. Anyhow, saknar dig, hoppas du har det bra därnere! Glad att du är lycklig, jag har lite samma känsla har i oslo, trivs skitbra :) KLEM

2012-03-07 @ 23:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0